Communicatie als onderdeel van de nationale economie. Kansen in de context van Covid-19

Hoe de Europese PR-industrie de crisis doormaakt, wat bedrijven in staat stelt om het hoofd boven water te houden en de crisis met succes te boven te komen, welke PR-tools de belangrijkste zullen worden en wat onherroepelijk in de geschiedenis zal wegzakken. Overheidssteun zou een sleutelrol moeten spelen bij het economisch herstel, aangezien enkele ernstige gevolgen van de crisis kunnen ontstaan ​​na de piekfase van een pandemie. Desalniettemin moet de communicatiebusiness op eigen kracht een uitweg vinden door een evenwicht tussen creativiteit en een redelijke aanpak om kosten te besparen om commerciële problemen te vermijden, zegt Maurizio Mayone, vice-president van het Italiaanse SEC & Partners Agency.

De communicatie-industrie, zo beaamt de CEO van KaiserCommunication GmbH Guntram Kaiser, zou, zoals in heel Europa, het publiek moeten helpen om de voorwaarden voor de crisis te identificeren en positieve voorbeelden te ontwikkelen, zoals het initiatief van de Duitse regering in het kader van de # Beyondcrisis-campagne ‘Land der Ideen’ … Op een speciaal ontwikkeld webplatform hebben uitvinders en ondernemers de mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen en zo hun eigen ideeën door heel Duitsland te verspreiden en te ontwikkelen. Projecten variëren van verschillende gemeenschapsgerichte sociale programma’s tot 24/7 vertaaldiensten voor ziekenhuizen en gezondheidscentra om taalbarrières tussen artsen en patiënten te overbruggen.

We bevinden ons vandaag in ongelooflijk moeilijke omstandigheden. De COVID-crisis die aan het begin van het jaar ontstond, is echter nuttig voor de regio, waar overal optimistische voorwaarden voor een aanstaande overwinning te zien zijn. Marktleiders zouden geavanceerde professionele vaardigheden moeten omarmen als een van de meest waardevolle menselijke vaardigheden die kunnen helpen de impact van de crisis te verzachten en de schade van echte economische pijn te herstellen. Onze kernbekwaamheid als PR-professionals – begrijpen hoe de acties van bedrijven het sentiment van het publiek beïnvloeden – is nog nooit zo belangrijk geweest als nu.

Nieuwe realiteit: hoe veranderingen in consumentengedrag de strategieën van merken en bureaus transformeren

De Europese PR-industrie heeft nog nooit met een dergelijke crisis te maken gehad. Het transformatieproces, dat lang voor het coronavirus begon, kreeg echter een nieuwe impuls. Digitalisering heeft een nieuwe impuls gekregen op alle gebieden van het economische en sociale leven en is nuttig en vertrouwd geworden voor de samenleving in quarantaine.

In de afgelopen twee maanden is veel consumentenaandacht uitgegaan naar nationale bedrijven – mensen geven steeds meer de voorkeur aan lokale producten om de lokale economie te ondersteunen. Deze trend zet zich de komende maanden voort.

De activiteiten van grote bedrijven worden daarentegen onder de loep genomen. Elke fout kan het merk nu de reputatie kosten die het in de loop der jaren heeft opgebouwd. In april 2020 besloot adidas bijvoorbeeld om de huren voor winkels in Duitsland uit te stellen tot betere tijden, op basis van een regeringsbesluit. De situatie werd opgemerkt door gebruikers van sociale netwerken, die verontwaardigd waren dat velen veel slechter af waren dan grote retailers. De commentaren gingen zelfs zo ver als oproepen tot een boycot van de sportkledingfabrikant. En ze kwamen goed van pas, omdat consumenten vanwege werkloosheid en krimpende gezinsbudgetten gedwongen werden op zoek te gaan naar goedkopere analogen van de goederen die ze nodig hadden. Het belangrijkste is nu de eerlijkheid van merken met hun doelgroep. De kans blijft groot dat consumenten eerder producten zullen kopen of de diensten van het bedrijf zullen gebruiken en volgers zullen worden van een merk dat zich heeft aangesloten bij de strijd tegen COVID-19. Slechts een op de drie mensen stopt met afscheid te nemen van een merk dat naar hun mening het probleem van de pandemie niet oplost. Het belangrijkste is om de gebruikelijke communicatie met de consument te onderhouden, authentiek te blijven, de merkpositie te behouden, de waarden ervan te blijven volgen en kernboodschappen over te brengen zonder zich te verschuilen achter een masker van nep-sentimentaliteit.

En hier kan speciale aandacht worden besteed aan de reclame-COVID-cases van merken als Facebook, Jack Daniel’s, Microsoft, British Airlines, die niet escaleren in een toch al gespannen sfeer.

Wat is dood kan niet sterven: communicatie en acties die we nooit meer zullen gebruiken

Een nogal dramatische wending in de samenleving, een verandering in de gewoonten van de consument en de reacties van het publiek op verschillende verschijnselen die tijdens de crisis in verschillende Europese landen zijn ontstaan, duiden op de behoefte aan nieuwe of modernisering van bestaande communicatiemiddelen. De samenleving heeft tegenwoordig een voorspellende kijkersbenadering nodig bij het creëren van inhoud, doordacht gebruik van digitale technologie en sterke interne communicatie. En dit zijn slechts enkele van de onderdelen van de PR-industrie die veel potentieel hebben om door te breken.

Communicatiediensten zoals crisismanagement zullen na deze turbulente tijden waarschijnlijk nog meer in trek worden. De totale digitalisering zal waarschijnlijk doorgaan na de plotselinge annulering of overdracht van alle offline evenementen naar online, de bekende partner van de Franse Vae Solis Communications Isabelle Ma en de leidende adviseur van Czech Essential Communication Natalia Sudliankova. In de nasleep van de pandemie wordt verwacht dat veel van de gemoderniseerde communicatiemethoden in trek zullen zijn vanwege de volledig nieuwe mentaliteit van mensen na de ‘thuis’-levensstijl. Reputatiemanagement (MVO, vorming van merkdoelen), evenals mediarelaties en strategisch advies, blijven ook relevant.

Wat zal voor onbepaalde tijd zijn relevantie verliezen of voor altijd begraven worden? Absoluut – PR en reclame zonder een specifiek doel en taak, evenals de organisatie van enkele offline evenementen die met succes online zijn gegaan tijdens de pandemie.

De meest voorkomende industrieën voor toekomstige handelsprojecten zijn geavanceerde technologieën (hardware en software), medische en farmaceutische industrieën, financiële diensten (inclusief blockchaintechnologieën), transport en logistiek, hernieuwbare energiebronnen, groene industrieën, enz.

De eisen nemen toe en communicatieprofessionals moeten veelzijdig zijn om projecten beter af te leveren en de meest positieve reacties van het publiek te vinden.

De komende fase van het verlaten van quarantaine lijkt ons allemaal zelfs meer dan het betreden ervan, een professionele uitdaging vanuit het oogpunt van het vermogen om een ​​nieuwe communicatiestrategie met het publiek op te bouwen en effectieve benaderingen te vinden in het licht van nieuwe onzekerheid.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

webdesign belgie

https://webdevelopmentapp.com/nl/

View more posts from this author