Niet iedereen herinnert zich dat een vakantiefeest op het werk nog steeds een zakelijk evenement is waar je je gepast moet gedragen. Als je niet tactloos wilt lijken en dan bloost in het bijzijn van je collega’s, onthoud dan deze dingen en doe ze nooit op een bedrijfsfeest. U mag niet weigeren deel te nemen aan een zakelijk evenement, tenzij u al plannen heeft voor vanavond. “Misschien wil je niet naar een bedrijfsevenement, maar het is belangrijk dat je je toewijding aan het bedrijf laat zien”, zegt Barbara Pachter, etiquette-expert en auteur van The Fundamentals of Business Etiquette. “Je afwezigheid zal niet onopgemerkt blijven en waarschijnlijk zullen je baas of andere topmanagers er aandacht aan besteden.” Wees niet de eerste die vertrekt Natuurlijk moet er vroeg of laat iemand eerst het evenement verlaten. Maar om dezelfde reden mag u een bedrijfsfeest niet missen, u moet ook niet de eerste gast zijn die vertrekt. Vergeet niet je metgezel voor te bereiden op het feest Vaak mogen ze een geliefde of vriend meenemen naar een bedrijfsfeest. Waarschuw uw metgezel van tevoren over hoe hij zich moet kleden voor het evenement en welke onderwerpen hij moet vermijden. Zorg ervoor dat de persoon die u begeleidt, begrijpt dat hun gedrag uw reputatie kan beïnvloeden. Draag geen ongepaste kleding Zelfs als het bedrijfsfeest niet tijdens werkuren plaatsvindt, moet u zich niet als een nachtclub kleden. Trek die kleding aan die je niet schaamt om naar je werk te dragen, maar aangezien je naar een vakantie gaat, kun je ze een beetje versieren – en vooral: overdrijf het niet. “Je gaat naar een feest, maar je outfit is geschikt voor een bedrijfsevenement”, zegt Pachter. “Draag niets dat te kort, strak of kieskeurig is.” Als je bedrijf een dresscode heeft, moet je niet naar een bedrijfsfeest komen in een spijkerbroek en een T-shirt, en zeker niet in een Hello Kitty-pyjama. Weg met de verveelde blik Let op je lichaamstaal. Als je er verveeld of ongelukkig uitziet, zijn de gevolgen vrijwel hetzelfde als wanneer je de gebeurtenis helemaal hebt overgeslagen. “Frons niet, blijf niet leeg zitten, sla je armen niet over elkaar en ga niet gapen”, adviseert Pachter. ‘Misschien kijkt iemand naar je.’ Wees geen sociopaat Wees vriendelijk, zelfs als u uw collega’s veracht of nieuw voor u bent en niet veel weet. Ga niet in een hoek zitten weg van iedereen die aan je telefoonscherm is vastgelijmd. ‘Blijf praten,’ raadt Pachter aan. – Praat met kennissen en vreemden. Verspil geen tijd aan telefoontjes en Twitter. Probeer je bij het bedrijf aan te sluiten. “ Vergeet niet te eten Sommige werknemers vergeten eten en gaan meteen naar de bar omdat ze iets willen drinken met collega’s of omdat ze geen risico willen lopen voor snacks. Maar vergeet niet dat als je alcohol gaat drinken – zelfs een of twee glazen wijn – je iets moet eten. Word niet dronken Dit is een zeer belangrijke regel die veel mensen niet volgen. “Je hoeft niet te drinken, maar als je wel drinkt, probeer dan nuchter te blijven”, adviseert Pachter. “Het is heel gemakkelijk om iets overbodigs te doen op een dronken hoofd.” Stel uzelf een limiet aan de hoeveelheid alcohol die u drinkt en overschrijd deze niet. Of bestel een drankje dat je niet lekker vindt en drink er de hele avond een beetje van. Roddel niet en zeg geen nare dingen over uw collega’s Probeer tijdens het praten met collega’s een positieve en vriendelijke toon aan te houden. Klagen over een bedrijf of een baas zorgt voor een onaangename sfeer, en roddelen over collega’s kan tot problemen leiden. Dronkenschap kan deze regel gemakkelijk overtreden, dus wees voorzichtig. Flirt niet met iemand Een bedrijfsfeest is niet de beste tijd om met je baas of zijn echtgenoot te flirten. Soms wekt alcohol veel moed bij mensen, dus het is beter om het niet te gebruiken als je niet zeker weet of je jezelf kunt beheersen. Voer geen saaie werkgesprekken Zelfs als een zakelijk evenement op kantoor plaatsvindt en er is iemand van het werk, is het beter om daar geen zakelijke kwesties te bespreken. Bewaar uw projectnieuws tot maandag. Plaats geen opmerkingen of foto’s online die u in de problemen kunnen brengen Post niet op sociale media over hoe “belabberd” het bedrijf was en hoe “belabberd” het eten was. Plaats geen foto’s van uw collega’s die drinken of ongepast handelen. Vergeet niet om gespreksonderwerpen te bedenken De beste manier om roddels te vermijden, is door een ‘gespreksplan’ te hebben. Zoals Voltaire zei: “wie niets te zeggen heeft, spreekt altijd slecht.” Als je van plan bent om met een nieuweling te praten, bedenk dan enkele vragen om het gesprek op gang te helpen. Als u besluit om tijdens een evenement geen alcohol te drinken, bedenk dan hoe u zult reageren op mensen die vragen waarom u niet drinkt. Wil je chatten met de CEO? Bedenk waar u het gesprek wilt beginnen. “Je hoeft niet alleen zaken te bespreken,” zei Pachter. – Blijf op de hoogte van actuele gebeurtenissen in uw gemeenschap. Lees kranten, nieuwssites, bedrijfsblogs en tijdschriften over uw branche. “ Speel niet voor de gek Sommige mensen vergeten dat een bedrijf een werkevenement is, en ze doen er alles aan. Er is niets mis met plezier hebben en vieren, maar je moet ook nadenken over de mogelijke gevolgen van je gedrag. Dus als je een onfatsoenlijk liedje in karaoke wilt zingen, is het beter om dat met dierbaren te doen, en niet met collega’s. Vergeet niet de gastheren te bedanken Zeg zeker “dankjewel” en neem afscheid van de organisatoren. Als u niet zeker weet wie het zakelijke evenement precies heeft georganiseerd, of deze mensen niet op het feest heeft gezien, bedank dan de volgende dag per bedrijfspost. |
https://www.vindazo.be |