Een goede factuur maken moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Omdat het de bedoeling is dat je met je factuur overhaalt tot betaling, is het belangrijk dat klanten zich hier ook geneigd toe voelen. Om die reden is facturatie een belangrijk onderdeel van je debiteurenbeleid en doe je dit niet goed, dan is er dus het risico dat je geld misloopt. Zorg er daarom voor dat jouw facturen voldoen aan de volgende criteria. Professioneel Als een factuur er niet professioneel uit ziet, dan zal een klant minder snel geneigd zijn om te betalen. Professioneel in deze context betekent kort maar compleet, mooi briefpapier met een logo en contactgegevens en duidelijk. De klant moet in één oogopslag kunnen zien hoe de prijs tot stand is gekomen, wat de diensten zijn die zijn geleverd en wat exact het bedrag is dat betaald moet worden. Probeer dit altijd op één A4 te houden. Het achterlaten van een goede eerste indruk is dan essentieel.
Gemakkelijk te betalen Vervolgens is het belangrijk dat klanten gemakkelijk kunnen betalen. Dat betekent dat je meerdere betaalmethoden aanbiedt, zodat de klant kan kiezen. Het is de bedoeling dat ze de factuur openen en deze binnen een paar minuten kunnen voldoen. Geef daarom duidelijke instructies en positioneer je gegevens op een strategische plek en onder elkaar. Op die manier ziet de klant direct waar het geld naartoe moet en zullen ze sneller betalen. |
