Zwangerschap en voeding

Tijdens de zwangerschap is het van belang dat je kiest voor gezonde voeding. Je hebt de voedingsstoffen nu niet alleen voor jezelf nodig, maar ook voor het kindje dat in je groeit.

Wat moet je wel eten
Tijdens de zwangerschap zeker tijdens de 25 weken zwanger is er een verhoogde kans op bloedarmoede. Zorg er daarom voor dat je voldoende ijzer binnen krijgt. IJzer wordt door je lichaam beter opgenomen in combinatie met vitamine C. Eet daarom ook veel producten waar vitamine C in zit. Vitamine C zit vooral in citrusvruchten, aardbeien, kiwi’s en bessen. Ook bevatten alle koolsoorten veel vitamine C. IJzerrijke producten zijn onder andere volkorenbrood en vlees.

Eet regelmatig vis. De vetzuren uit vis zijn belangrijk voor de ontwikkeling van je kindje. Ben je vegetariër, eet dan vervangende producten zodat je voldoende vitamine B en ijzer binnen krijgt. Denk hierbij aan peulvruchten, zuivelproducten en vleesvervangers.

Wat kun je beter niet eten
Een aantal voedingsmiddelen kunnen risico’s met zich meebrengen tijdens de zwangerschap. Orgaanvlees bevat veel vitamine A. Een teveel aan deze vitamine kan schadelijk zijn voor je ongeboren kindje. Eet daarom liever geen orgaanvlees of broodbeleg dat gemaakt is van lever.

Rauwe melk, vis en vlees kunnen schadelijke bacteriën bevatten. Eet daarom liever geen rauwe vis of rauw vlees en eet liever ook geen zachte kazen die gemaakt zijn van rauwe melk. Zorg ervoor dat je eieren goed doorbakken zijn of hardgekookt.

Kruiden en kruidenpreparaten
Een aantal kruiden en kruidenpreparaten bevatten schadelijke stoffen. Gebruik daarom liever geen kruidenpreparaten tijdens de zwangerschap. Het wordt aangeraden om anijs, basilicum, dragon, salie, kaneel en venkel met mate te gebruiken. Dat geldt ook voor kruidenthee die gemaakt is van deze kruiden.

Koffie en andere cafeïne houdende dranken
Cafeïne heeft een stimulerende werking. Die werking heeft het op jou, maar ook op je ongeboren baby. Dat betekent dat je ongeboren kindje onrustig wordt van een teveel aan cafeïne en dat kan de ontwikkeling belemmeren. Beperk daarom het gebruik van koffie, thee, cola, energiedrankjes en chocolademelk.

http://yomi.nl/

View more posts from this author