ZIZ Magazine
Zorg

Doelen stellen in onzekere tijden

Voor velen hebben de gebeurtenissen van de afgelopen maanden een groot vraagteken achtergelaten over of en hoe doelen te stellen in dit klimaat. Terwijl veel mensen zoals gewoonlijk carrièredoelen stellen, kiezen anderen ervoor elke dag te nemen zoals hij komt in een meer relaxte levensstijl. Weer anderen stellen hun doelen over een kortere periode dan gebruikelijk. En voor sommigen zijn de doelen dit jaar meer intern gericht, zoals meer aanwezig zijn, meer verbonden zijn of doelbewuster zijn.

Uiteindelijk stellen we doelen in overeenstemming met wat het beste voor ons is. Wat onze benadering van doelen of intenties ook is, we stellen doelen om te zijn waar we willen zijn, te voelen hoe we ons willen voelen, en iets te creëren dat belangrijk en betekenisvol voor ons is. Ze geven ons een zekere mate van controle en verantwoordelijkheid in de huidige tijd en ook voor onze toekomst, zelfs in onzekere tijden.

Ik heb mijn hele carrière teams en individuen geholpen hun doelen te stellen in mijn rollen als HR-professional en loopbaancoach. Hier zijn mijn tips over hoe je doelen kunt stellen die blijven hangen en het resultaat kunt creëren dat je echt wilt, ongeacht wat er om je heen gebeurt.

1. Neem de volledige verantwoordelijkheid

Hoewel veel lijnmanagers en organisaties heel goed zijn in het ondersteunen van loopbaanontwikkeling, ontbreekt het een vergelijkbaar aantal aan de relevante middelen of de neiging om dit te doen.

Hoe goed of slecht je baas of organisatie ook is, uiteindelijk creëer en drijf jij je loopbaansucces. Alleen jij weet wat je uiteindelijk wel en niet wilt en wat voor jou werkt en niet werkt. Bovendien heeft uw baas/organisatie geen investering in uw toekomst en hoeft u later niet met de gevolgen te zitten. Door dit proces in eigen handen te nemen, houdt u de touwtjes stevig in handen.

2. Maak uw visie duidelijk en verbind u met het doel

Zonder enige vorm van visie, kunnen we geen duidelijke richting hebben. Maar als we onszelf toestemming geven om een visie voor ons leven te creëren die verder gaat dan functietitels en salarissen, beginnen we ons denken te openen en verbinden we ons met wat echt belangrijk voor ons is.

En als we iets levendig en vaak genoeg visualiseren, denken onze hersenen dat het echt is en beginnen ze nieuwe neurale paden te creëren om ons daar te brengen.

Check-in met uw waarden ook hier. Het kennen van je waarden kan je helpen om doelen te stellen, beslissingen te nemen en actie te ondernemen met vertrouwen en afgestemd op je ware zelf.

Maak ook duidelijk wat je sterke punten zijn. Volgens onderzoek van Gallup, hebben mensen die hun sterke punten dagelijks gebruiken zes keer meer kans om betrokken, productief en gelukkig te zijn op het werk en minder kans om stress of angst te ervaren. Als je weet wat je sterke punten zijn – waar je goed in bent, waar je plezier in hebt en waar je energie van krijgt – kan dat je helpen doelen te stellen en doelbewust actie te ondernemen voor een gelukkigere carrière en levensstijl.

3. Schrijf SMART-doelen op

Nu je meer duidelijkheid hebt over wat belangrijk voor je is, kun je beginnen met het stellen van zinvolle doelen.

Vraag jezelf daarbij af: Wat is er belangrijk aan dit doel? Wat levert het me op? Wat zal er gebeuren als ik dit doel niet bereik? Dit kan helpen om doelen uit te zoeken die gebaseerd zijn op verwachtingen die niet echt bij je passen.

Vraag ook of het je zal strekken, je vooruit zal helpen en je op een bepaalde manier zal stimuleren.

“Je moet doelen stellen die bijna onbereikbaar zijn. Als je een doel stelt dat haalbaar is zonder veel werk of nadenken, zit je vast aan iets dat onder je ware talent en potentieel ligt.”

– Steve Garvey (honkbalspeler)

Doelen kunnen zijn:

Prestatie-gerelateerd in termen van een uiteindelijke externe uitkomst, d.w.z. een nieuwe baan bemachtigen.
Meesterlijke doelen in de zin van het werken aan een expert op een bepaald gebied of het ontwikkelen van een bepaalde vaardigheid, gedrag of manier van voelen.
Schrijf ze op in de tegenwoordige tijd. Dit helpt de visie te versterken dat ze echt en haalbaar zijn, wat je hersenen, in de overtuiging dat je het hebt bereikt, stuurt om te helpen het tot leven te brengen.

Houd het op drie-vier stretch doelstellingen – doelen die gaan helpen je vooruit- maar zijn een beheersbaar aantal om gemotiveerd en gericht te blijven.

 

Hoe SMART-doelen te stellen

Stel SMART-doelen als volgt op:

Specifiek – zorg ervoor dat er geen onduidelijkheid is over wat je wilt bereiken, d.w.z. Ik wil graag zelfverzekerd zijn in mijn werk.
Meetbaar – hoe weet je wanneer je het hebt bereikt? Bijvoorbeeld: ik zal kennis hebben op X gebieden, ik zal zelfvertrouwen hebben, ik zal ideeën aandragen tijdens vergaderingen.
Haalbaar – is het mogelijk om te bereiken wat je wilt bereiken in het tijdsbestek met de middelen die je hebt en waar je nu staat?
Relevant – hoe sluit het aan bij uw visie en wat is belangrijk voor u?
Tijdgebonden – geef aan wanneer je dit bereikt zou willen hebben of wanneer je vooruitgang geboekt zou willen hebben om je gefocust te houden.
Verbind je met dit doel. Visualiseer hoe je het bereikt. Hoe voelt het? Als het voelt, blah, dan misschien check in met wat er gaande is – is dit het juiste doel?

4. Maak een plan

“Onze doelen kunnen alleen worden bereikt door middel van een plan, waarin we vurig moeten geloven, en waarnaar we krachtig moeten handelen. Er is geen andere weg naar succes.” – Pablo Picasso

Mijn ervaring is dat hier de kans het grootst is dat het doel in de vergetelheid raakt. Het doel kan belangrijk, zinvol en gewenst zijn, maar als er geen afdoende plan is, dan is het mogelijk om overweldigd te raken met hoe het te bereiken en de motivatie gaat verloren.

Splits uw doelen op in driemaandelijkse of maandelijkse doelen en wekelijkse en dagelijkse acties.

Wat zijn de kleinere SMART-doelen die u zullen helpen uw grotere doelen te bereiken?
Welke vaardigheden en middelen heb je?
Welke vaardigheden en middelen heb je nodig?
Wie kan u helpen?
Maak een plan. Wat zijn de regelmatige activiteiten die je belooft te ondernemen om deze kleinere doelen te bereiken? Een plan van 30, 60 of 90 dagen kan u helpen u te concentreren en gemotiveerd te blijven zonder het gevoel te krijgen overweldigd te worden. Een kortere evaluatieperiode helpt u ook om u beter aan te passen als dingen snel veranderen.

Zonder deze activiteiten kunnen de doelen gewoon niet worden bereikt – actie moet plaatsvinden, hoe klein het ook is.

James Clear, auteur van Atomic Habits, vertelt ons dat wat we herhaaldelijk doen (d.w.z. waar we elke dag tijd aan besteden om over te denken en te doen) uiteindelijk de persoon vormt die we zijn, de dingen die we geloven, en de persoonlijkheid die we uitstralen.

Onderzoek heeft uitgewezen dat we door ons te richten op de vooruitgang in plaats van op de prestatie en de kleine stappen die daarbij komen kijken, een grotere kans hebben ons doel te bereiken. Het haalt het idee weg dat het doel alles of niets is, of slagen of falen, wat soms frustrerend en demotiverend kan zijn.

 

5. Evalueer en vier de vooruitgang

Dit is cruciaal om er zeker van te zijn dat je bent waar je denkt te zijn, te verfijnen wat niet werkt, door te gaan met wat wel werkt, en de lessen te gebruiken om je vooruit te stuwen.

Door je te richten op vooruitgang stap je af van de ‘slagen of falen’ benadering van doelen. Wanneer ons pad niet uitpakt zoals we hadden verwacht, kunnen we een gevoel van teleurstelling en zelfs mislukking ervaren, maar er zijn vele wegen naar succes en het herzien van onze actie kan ons helpen ons daaraan aan te passen. Als we onze doelen niet evalueren, kunnen we de vooruitgang onderschatten, onze focus en motivatie verliezen en/of ons niet realiseren wanneer we van pad moeten veranderen en ons moeten aanpassen.

We kunnen dit doen door onze activiteiten bij te houden. Dit kan in een notitieboekje, een spreadsheet of een grafiek aan de muur. Deze visuele aanwijzing laat zien wat je werkelijk aan het doen bent. Vooruitgang zien is motiverend en verslavend.

We bouwen vertrouwen op wanneer we in actie zijn, bewijzen aan onszelf dat we het kunnen, dus doen we het nog wat meer. Het kan bevredigend aanvoelen en geeft ons voldoening, wat is wat we van nature zoeken. Als er geen vooruitgang wordt geboekt, analyseer dan wat werkt, wat niet werkt en wat u hebt geleerd.

Erken en vier uw vooruitgang en successen. Dit is cruciaal om gefocust en gemotiveerd te blijven, zelfs als dingen niet noodzakelijkerwijs volgens plan gaan. Als mensen hebben we de neiging om ons te concentreren op wat niet goed gaat, omdat onze hersenen ons willen beschermen en ons veilig willen houden. Dit kan ons echter doen ontsporen omdat we het vertrouwen en de motivatie verliezen om door te gaan.

Het vieren van vooruitgang zorgt ervoor dat we niet alleen gefocust zijn op het einddoel met een slagen of falen mentaliteit. De kick die we krijgen van het erkennen en vieren van hoe we vooruitgaan, hoe klein ook, versterkt onze motivatie om door te gaan en houdt ons geconcentreerd in beweging. Zelfvertrouwen komt ook van doen (niet van denken over doen) en als we actie ondernemen, bouwen we vertrouwen en geloof op in ons kunnen, wat het vieren van succes weer versterkt. Via Coachregio vinden dagelijks tientallen mensen hun een coach om hen hierbij te helpen.

Gerelateerde artikelen

Training Privé Coaching Traject Productivity@Work

Verhelp lichamelijke ongemakken met acupunctuur Zeist

Soorten ontspanningstechnieken