Soorten ontspanningstechnieken

Zizmagazine

Gezondheidswerkers zoals complementaire gezondheidswerkers, artsen en psychotherapeuten kunnen verschillende ontspanningstechnieken aanleren. Maar als u dat wilt, kunt u ook zelf wat ontspanningstechnieken aanleren.

In het algemeen gaat het bij ontspanningstechnieken om het heroriënteren van uw aandacht op iets kalmerends en het vergroten van uw lichaamsbewustzijn. Het maakt niet uit welke ontspanningstechniek u kiest. Waar het om gaat is dat u regelmatig ontspanning probeert te beoefenen om de vruchten ervan te plukken om overspannen symptomen te beteugelen.

Soorten ontspanningstechnieken zijn onder andere:

Autogene ontspanning. Autogeen betekent iets dat van binnenuit komt. Bij deze ontspanningstechniek gebruik je zowel visuele beelden als lichaamsbewustzijn om stress te verminderen.

U herhaalt woorden of suggesties in uw geest die u kunnen helpen te ontspannen en de spierspanning te verminderen. U kunt zich bijvoorbeeld een rustige omgeving voorstellen en zich dan concentreren op een gecontroleerde, ontspannende ademhaling, het vertragen van uw hartslag of het voelen van verschillende fysieke sensaties, zoals het één voor één ontspannen van elke arm of elk been.

Progressieve spierontspanning. Bij deze ontspanningstechniek concentreert u zich op het langzaam aanspannen en vervolgens op het ontspannen van elke spiergroep.

Dit kan u helpen om u te concentreren op het verschil tussen spierspanning en ontspanning. U kunt zich meer bewust worden van de fysieke sensaties.

Bij een methode van progressieve spierontspanning begin je met het aanspannen en ontspannen van de spieren in je tenen en werkt je geleidelijk aan tot aan je nek en hoofd. U kunt ook beginnen met uw hoofd en nek en werken tot aan uw tenen. Span uw spieren ongeveer vijf seconden aan en ontspan dan 30 seconden, en herhaal dit.

Om te ontspannen met behulp van visualisatie, probeer zoveel mogelijk zintuigen te integreren, waaronder geur, zicht, geluid en aanraking. Stel je voor dat je je ontspant aan de oceaan, denk dan bijvoorbeeld aan de geur van zout water, het geluid van neerstortende golven en de warmte van de zon op je lichaam.

Misschien wilt u uw ogen sluiten, op een rustige plek gaan zitten, strakke kleding losmaken en zich concentreren op uw ademhaling. Streef ernaar om u te concentreren op het heden en denk aan positieve gedachten.

Andere ontspanningstechnieken kunnen zijn:

  • Diepe ademhaling
  • Massage
  • Meditatie
  • Tai chi
  • Yoga
  • Biofeedback
  • Muziek en kunstzinnige therapie
  • Aromatherapie
  • Hydrotherapie

Ontspanningstechnieken oefenen

Naarmate je de ontspanningstechnieken leert, kun je je meer bewust worden van de spierspanning en andere fysieke gewaarwordingen van stress. Als je eenmaal weet hoe de stressrespons voelt, kun je een bewuste poging doen om een ontspanningstechniek te oefenen op het moment dat je stressklachten begint te voelen. Dit kan voorkomen dat de stress uit de hand loopt.

Vergeet niet dat ontspanningstechnieken vaardigheden zijn. Zoals met elke vaardigheid, verbetert uw vermogen om te ontspannen met de oefening. Heb geduld met jezelf. Laat uw inspanning om ontspanningstechnieken te oefenen niet de zoveelste stressfactor worden.

Als de ene ontspanningstechniek niet werkt voor u, probeer dan een andere techniek. Als geen van uw inspanningen op het gebied van stressvermindering lijkt te werken, praat dan met uw arts over andere mogelijkheden.

Houd er ook rekening mee dat sommige mensen, vooral degenen met ernstige psychologische problemen en een geschiedenis van misbruik, gevoelens van emotioneel ongemak kunnen ervaren tijdens sommige ontspanningsoefeningen. Hoewel dit zeldzaam is, als u emotioneel ongemak ervaart tijdens ontspanningstechnieken, stop dan met wat u doet en overweeg om met uw arts of geestelijke gezondheidsverlener te praten.

View more posts from this author